06-07-2021

Quick Response-code

QR code

De Quick Response-code stamt al uit 1994. De kenmerkende vierkantjes met daarin blokjes en lijntjes zijn in Japan ontwikkeld, met als doel snel decodeerbaar te zijn. Hoewel de QR-code steeds minder werd toegepast, is het inmiddels aan een revival bezig. Jacco van Mierlo vertelt hoe wij QR-codes toepassen in ons druk- en printwerk.

Functies

“QR-codes hebben verschillende functionaliteiten”, vertelt Jacco. “Wij gebruiken ze regelmatig in ons drukwerk: op verpakkingen, labels etiketten of voor andere toepassingen. QR-codes zijn vaak marketing gericht. Ze zijn scanbaar en verwijzen door naar websites. Ook maken we QR-codes met een unieke nummering die vaak in het logistieke proces gebruikt worden.

Jacco: “Sinds de camerafuncties van moderne smartphones automatische QR-scanners zijn geworden, merken ook wij een toename van het gebruik van de codes. Het is veel eenvoudiger geworden om QR-codes te gebruiken. Daarom zie je ze bijvoorbeeld vaak op allerlei producten in supermarkten. Ook corona is van invloed op de toegenomen vraag naar QR-codes: ze zijn ‘contact vermijdend’ en het corona-paspoort bestaat straks zelfs in zijn geheel uit een QR-code!”

Unieke voordelen

“Bij ID Label vinden we het belangrijk dat een QR-code er netjes uitziet: niet te veel blokjes, maar een beknopte en strakke code.” Jacco vervolgt: “Wij kunnen ook unieke of slimme QR-codes leveren. Die kan je bijvoorbeeld inzetten voor het opslaan van persoonsgegevens, of voor het volgen van producten in een logistiek proces. Wij beschikken over speciale programmatuur, zodat we de codes kunnen drukken of achteraf kunnen inprinten op verpakkingen, etiketten of labels.”

Jacco: “QR-codes hebben vier grote voordelen. Er is veel dataopslag mogelijk: tot wel 4300 tekens per code. Tegenwoordig zien we dat bijvoorbeeld de code op een boormachine doorlinkt naar de handleiding van dat apparaat, die bovendien actueel gehouden kan worden. QR-codes zijn goed scanbaar. Ook van grotere afstand of wanneer ze deels beschadigd zijn, blijven ze te scannen.” Jacco gaat door met opsommen: “Wij kunnen QR-codes kosten-efficiënt mee laten lopen in ons productieproces. En ten slotte kan je het design tot op zekere hoogte aanpassen: er zijn variaties mogelijk met kleuren of logo’s!”

Trends

Jacco volgt trends op het gebied van QR-codes: “Misschien gaan we wel toe naar digitaal betalen. In het Verre Oosten wordt daar al mee gewerkt. Daarnaast zie je dat het steeds populairder wordt om informatie te delen met behulp van QR-codes. Wij houden alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten, zodat we onze klanten zo goed mogelijk kunnen bedienen!”

Meedenken en oplossingen bieden. Wij zetten onze vakkennis in om jouw idee te vertalen naar een passend label!